Voeding: wat is het belang van goed eten

Voeding is van grote invloed op hoe je voelt en op je prestaties. Ik vind het een van de belangrijkste onderdelen van een gezond leven. Wel moeten we kijken naar wat bij je past en wat voor je werkt. Voeding en beweging zijn nauw met elkaar verbonden. Door het optimaliseren van de opname van voedingsstoffen kan je sneller herstellen en ga je er goed uitzien. Daarbij ook op de juiste manier van bewegen en behoren klachten tot de verleden tijd.

Belang van de juiste voeding

Als je jezelf tekortdoet aan voedingsstoffen, zal je lichaam efficiënter met de energie omgaan. Aangezien spieren de meeste energie nodig hebben, zal je lichaam hierop gaan sparen. Je lichaam zal er anders uit te komen zien, meer vet en minder spier.

Maar ook je hormoonhuishouding raakt van de leg, en deze bepalen hoe jij je voelt, je eruitziet en waar de vetopslag is. Bij te kort aan voedingsstoffen wordt je lichaam gestrest. Hierdoor kan je, zeker als je al niet lekker in je vel zit en medicatie gebruikt, een bolle buik en gezicht krijgen, maar ook huidproblemen (haar uitval) en donkere kringen onder je ogen.

Daarnaast geeft te kort of eenzijdig eten van voedingstoffen gevolgen voor je spijsverteringskanaal. Dit kan leiden tot een of meerdere klachten: Winderigheid, Brandend maagzuur, Opgeblazen gevoel, Boeren, Overgewicht, Allergieën.

Wat moet ik dan eten?

Wij zijn opgegroeid met brood (of vervangers), pasta, rijst, fruit, yoghurt, cereals, koek oftewel koolhydraten. Heerlijk maar hebben wij dit nodig? Onze lichaamscellen bestaan voornamelijk uit eiwitten (vitamines, mineralen). Zij gebruiken koolhydraten als brandstof, om te kunnen functioneren en als bescherming hebben zij vetten nodig.

Dit betekent dat wij slechts 2 koolhydraat momenten per dag nodig hebben. De opslag is in de spieren en de lever en als je meer als 400 gram binnenkrijgt wordt het een vetcel.
Welke koolhydraten we het beste kunnen eten kan je hier lezen.

Eiwitten worden via de bloedbaan direct naar alle cellen in je lichaam getransporteerd en opgeslagen in spieren. Om te voorkomen dat je lichaam de spieren gaan ‘opsnoepen, zou je eigenlijk elke maaltijd eiwitten moeten eten.

Daarnaast heb je de benodigde vezels (goede stoelgang), mineralen en plantaardige vitamines nodig en is het goed om ca 3x per dag verschillende groente te eten.

Tenslotte de vetten, ook deze heeft het lichaam nodig. Zij zorgen voor opslag van energie, ondersteuning en isolatie van de huid, bescherming van de organen en zijn een bouwsteen voor de hormonen en hersenen.

Wordt je fit en energiek?

Bij alles geldt, probeer uit en kijk of je er fitter en energieker van wordt. Wil je na afloop van het trainen snaaien of slapen heb je lichaam te veel verstoord of te weinig gegeten! Kan je aan het einde van de dag blijven eten? Dan kan het zijn dat je een maaltijd heb overgeslagen? Het kan ook zijn dat het opname proces niet optimaal is. Om dit te achterhalen kan je een test doen, neem voor meer informatie hierover contact met mij op.

Het kan ook zijn dat je geen optimale darmflora heb. Om te achterhalen of hier een probleem is, raad ik je aan het bericht hierover te lezen.

Drink je ook voldoende?

Naast voeding is vocht natuurlijk ook heel belangrijk. Drink gedurende de dag zeker 2 liter water. Water zorgt onder andere voor een optimaal lichaamstemperatuur, vochtbalans en voor de afvoer van je afvalstoffen! Dus ook bij een work-out is het van belang te drinken.