Trainen om een bepaald doel te bereiken

Je ziet weinig mensen die trainen om te trainen. Iedereen heeft wel een doel. Of dit nu afvallen, beter presteren, algehele fitheid, socialisering of om je hoofd leeg te maken. Worden deze doelen wel behaald of blijft het resultaat vaak uit? 

Ons lichaam heeft een bepaalde situatie, waarbij het zich prettig voelt. Dit noemen we de homeostase. Als je ziek bent, is je lichaam uit balans en zal je lichaam uit zichzelf aan het werk gaan om het weer naar de normale situatie te krijgen. Dit kost energie. Dat betekent dat als wij dus iets willen wijzigen aan ons lichaam, we het lichaam uit balans moeten brengen. We moeten het lichaam een dusdanige prikkel geven, dat er uiteindelijk een nieuwe homeostase zal ontstaan. Het verstoren van je homeostase, kan je doen met trainen, maar ook met voeding of je levensstijl. Nu richt ik mij op het trainen.

Is het resultaat van dezelfde manier van trainen voor iedereen gelijk?

Dezelfde training heeft voor iedereen een andere uitwerking. Als jij al de hele dag zwaar tilwerk heb, zal de prikkel  anders zijn als iemand die continue achter zijn bureau zit. Voor iemand die gewend is om lang te bewegen, zal een duurtraining minder verstoring geven als iemand die explosief is. Welk postuur heb jij. Heb jij van nature een lang en slank postuur, zal je waarschijnlijk iets langer kunnen volhouden als iemand die van nature korter en breder is. Deze zal namelijk eerder explosief, sterk zijn. Heb jij altijd veel gesport of ben je voor een beginner? Iemand die al veel gesport heeft, zal minder nodig hebben om het lichaam uit balans te krijgen als een beginner. De gevorderde heeft namelijk al meters afgelegd.

Kan ik op dezelfde manier blijven trainen?

Als je voor jou doel een schema hebt gemaakt ga je aan de gang. Je zal merken dat je na ca 6-8 weken weinig progressie maakt. Je komt op een plateau. Dat betekent dat je lichaam zich een nieuwe normale situatie heeft aangemeten. Er is een nieuw homeostase behaald. Als je nu langer door blijft gaan zoals je gewend bent, zal je niet meer veranderen. Soms kan het zelfs stress opleveren en verandert je lichaam nadelig. Je bent op een punt aangekomen om nu weer iets te wijzigen in je schema.

Moet ik drastische wijzigen in mijn training doorvoeren om weer progressie te maken?

Aangezien je 6-8 weken hebt getraind, wordt je ook bewuster van je lichaam. Ben ik nu tevreden, of kom ik nog ergens iets te kort, lukt er nog iets niet of wil ik meer van hetzelfde? Je gaat weer nieuwe doelen stellen. Een nieuw doel zorgt weer voor een nieuw programma. Dit hoeft geen grote verandering te zijn, kan wel. Vaak is het wijzigen van een paar parameters al voldoende om een nieuwe verstoring te geven. Je kan van coördinatie trainen naar meer uithoudingsvermogen. Of van meer uithoudingsvermogen trainen naar meer kracht gaan of visa versa of wat dacht je van meer functioneel trainen?