Koolhydraten: wat kan je het beste eten om je energiek te voelen

Koolhydraten is een van de voedingsgroepen die ons lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Hieronder beschrijf ik welke voeding hiertoe behoort en wat je het beste kan eten.

Welke voeding behoort tot de voedingsgroep Koolhydraten.

Je kan deze voedingsgroep opsplitsen in eenvoudige en complexe koolhydraten:

Onder zuivere en complexe koolhydraten verstaan we onverwerkte producten, zoals aardappelen, peulvruchten en rijst. Ook producten die vol zitten met voedingsstoffen (Vezels, mineralen, enzymen, vitaminen), zoals groente en fruit. Het beste kan je fruit op een eetmoment eten, anders tast dit je tandglazuur aan. Ook je darmflora krijgt het zwaar als je de hele dag fruit blijft eten.

Geraffineerde koolhydraten zijn producten die zijn ‘schoongemaakt’/ gezuiverd. Het lichaam herkent het niet meer. Alle producten met een of meerdere van onderstaande stoffen erin verwerkt zijn geraffineerd:

  • Dextrose, Basterdsuiker, HFCS, Fructose, Fructosestroop, Druivensuiker en
  • Bruine suiker, Kandij, Glucosestroop, Siroop, Invertsuiker en
  • Kristalsuiker, Melasse, Rietsuiker, Maltodextrine en
  • Geleisuiker, Karamel, Vanillesuiker, Sacharose, Sucrose.

Wat doen geraffineerde koolhydraten met ons lichaam?

Als je teveel geraffineerde stoffen binnenkrijgt, kunnen er allergieën ontstaan en gaat de werking van het groeihormoon omlaag (veroudering treedt op). Er kan kanker worden ontwikkeld, maar ook gaat het immuunsysteem omlaag. Het slechte cholesterol verhoogt (LDL) én de goede cholesterol verlaagt (HDL). Bovendien wordt je er dik van en heb je kans op diabetes.

Welke koolhydraten kan ik dan het beste eten:

Het beste kan je complexe koolhydraten nemen met een lage glycemische index. Deze worden langzaam verteerd in de darmen en hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel niet snel.

Mijn advies: eet per dag een fruit maaltijd en een maaltijd waarvan de bloedsuikerspiegel niet snel stijgt, zoals:

  • Muesli (zonder suiker)
  • Havermout (zonder suiker)
  • Zilvervliesrijst
  • Volkoren producten: brood en pasta
  • Magere melk
  • Magere yoghurt
  • Fruit
  • Vermijd graansoorten met suiker
  • Gebruik geen kunstmatige zoetstoffen