Eiwitten: wat moet je eten om te kunnen functioneren

Eiwitten is een van de voedingsgroepen die ons lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Hieronder beschrijf ik welke voeding hiertoe behoort en wat je het beste kan eten. 

Welke voeding behoort tot de voedingsgroep Eiwitten?

Eiwitten is een van de drie voedingsgroepen en zijn ketens aminozuren, bouwstenen voor onze lichaamscellen. We hebben 22 aminozuren en zijn opgesplitst in drie soorten:

  1. Niet essentiële aminozuren. Deze 13 aminozuren worden door je lichaam zelf aangemaakt.
  2. Semi essentiële aminozuren. Normaal worden deze door je lichaam aangemaakt. Echter in tijden van stress kan je lichaam dit niet. Je moet ze uit voeding halen. Het gaat om de 6 aminozuren: Arginine, Asparagine, Glutamine, Glycine, Serine en Proline.
  3. Essentiële aminozuren. Deze 9 aminozuren maakt je lichaam niet zelf aan en moet je uit je voeding halen.

Je hebt plantaardige en dierlijke eiwitten. Voorbeelden van plantaardige eiwitten zijn brood, granen, peulvruchten, noten en paddestoelen. Deze producten zijn zeer waardevol en adviseer ik zeker om te eten. Let er wel op dat plantaardige eiwitten niet alle essentiele aminozuren bevatten en je dit op een andere manier moet toevoegen. Dierlijke eiwitten hebben dit wel. Onder dierlijke eiwitten versta ik alles wat zwemt, vliegt, rent en graast, zoals kip, biefstuk, vis, kazen (liefs geit) en eieren. Ook kaas, kwark en eieren vallen hieronder.

Melk en yoghurt vallen niet onder deze voedingsgroep. Hun bereidingsproces is anders als die van de andere zuivel, zoals kaas als kwark. Als je naar de ‘barcode’ kijk, zie je ook dat melk en yoghurt verhoudingsgewijs net zoveel koolhydraten als eiwitten bevatten. Het lichaam ziet dit product als een koolhydraat en zal het verteringsproces ook zo uitvoeren. Dit proces is anders als bij die van een eiwit en vet. Hierover meer in het bericht over spijsverteringssysteem.