Zwemmen: meer dan alleen banen trekken (6/6)

In de afgelopen blogs hebben we de beweging van borstcrawl vanaf het begin geanalyseerd. Maar wat nou als het nu nog steeds niet zo goed lukt? Als er ergens spieren vastzitten die weigeren zich te ontspannen? In deze laatste blog kijken we of mentale blokkades de oorzaak van die klachten kunnen zijn.

Nekklachten

Als je veel nekklachten hebt, kan dat ermee te maken hebben dat je te vasthoudend en te perfectionistisch bent. Niet prettig, en jij bent de enige die er iets aan kan doen! Probeer je bewust te worden van de manier waarop je over de rest van de wereld oordeelt – en laat dat probleem los. Volg je hart meer!

Schouderklachten

Als jij moeite hebt om je jas aan te trekken of om je arm op te tillen, dan komt die pijn misschien voort uit een te grote portie hooi die je op je vork hebt genomen. Ben jij altijd geneigd ook de klusjes en problemen van anderen aan te pakken en probeer je te hard om iedereen te helpen? Misschien verdwijnen de klachten dan wel als je je op een creatieve manier probeert te uiten, bijvoorbeeld via dans of tekeningen.

Rugklachten

Rugklachten kunnen erop wijzen dat je te weinig voor jezelf opkomt of het gevoel hebt dat je onder druk gezet wordt. Of ben je misschien jaloers? Probeer je hier bewust van te worden en die emoties onder ogen te zien. Als je jezelf minder onder druk zet, kan de blokkade al grotendeels verdwijnen!

Heupklachten

Als je veel last hebt van je heupen, kan dat komen doordat je het gevoel hebt dat je geen controle meer hebt over je leven. Herken je dit? Probeer dan een basisstructuur in je dagelijks leven aan te brengen: eet en slaap op vaste tijden en maak je niet te veel zorgen om veranderingen waar je toch geen controle over hebt.

Knieklachten

Als je last hebt van de binnen- of buitenkant van je knieën, betekent dat mogelijk dat je te trots bent en je ego teveel zeggenschap geeft. Probeer een balans te vinden tussen toegeven en vasthouden aan je eigen waarden. Het kan ook helpen om moeilijkheden vooral als groeimogelijkheden te beschouwen.

Enkelklachten

Stijve enkels kunnen aangeven dat je te vasthoudend bent en niet genoeg openstaat voor andere ideeën. Geef je vaak andere mensen de schuld van zaken? Probeer je eigen verantwoordelijkheid te nemen en je eigen hart te volgen.

Oplossingen

Heb je last van een blokkade en vraag je je af of ik je kan helpen? Er zijn meerdere manieren waarop ik je kan helpen wanneer het met het zwemmen allemaal niet zo lukt. Als we samen met je zwemtechniek aan de slag gaan, richten we ons allereerst op mylogenics en je voeding.

Mylogenics

Mylogenics is een methode die gebruikt kan worden om fysieke belemmeringen op te lossen. Zijn er bepaalde spieren die niet functioneren zoals ze dat moeten doen? Dan komen we daar snel achter met behulp van zogeheten functietesten. Vervolgens zorgen we ervoor dat de spier weer gaat doen waar hij voor bedoeld is, door gerichte massagetechnieken en (kracht)oefeningen te gebruiken.

Naast mylogenics maak ik ook gebruik van coaching om jou van mentale knelpunten af te helpen. Zo verdwijnen ook de problemen die we hierboven besproken hebben en help ik je om lekkerder in het leven te staan.

Voeding

Een andere reden voor een verkeerde houding kan zijn dat je darmen door verkeerd voedsel opgeblazen zijn, waardoor ze tegen je bekken aan drukken. Dit kan het gevolg zijn van een intolerantie, wat weer een gevolg kan zijn van een slechte darmflora door bijvoorbeeld veel antibiotica, eenzijdig eten of van een voedselpatroon waarbij je alle voedingsstoffen met elkaar combineert (koolhydraten met vetten en/of eiwitten).

Waarom is dat een probleem? Koolhydraten hebben een andere verteringsomgeving nodig dan de andere twee nutriënten: een koolhydraat is namelijk oplosbaar in water, waar eiwitten en vetten een zure omgeving nodig hebben. Als je tegelijk koolhydraten en vetten eet – een stokbroodje met kruidenboter of een zak friet – dan ziet je lichaam beide stoffen voor vet aan. Het gevolg is dat ze direct naar je lever, en vervolgens naar je hart afgevoerd worden. Niet het meest gezonde idee! Ook koolhydraten en eiwitten zijn geen goede combinatie: beide stoffen worden dan voor koolhydraten aangezien. Je lichaam maakt maar weinig maagzuur aan, want dat is voor koolhydraten niet nodig – en het gevolg is dat de eiwitten pas veel later afgebroken kunnen worden. Ook dat slurpt energie.

Contact

Als ik je training geef, zullen we met deze en andere tips aan de slag gaan. Klinkt dat interessant en vraag je je af wat ik precies voor je kan betekenen? Neem dan contact met me op, dan kunnen we eens kijken of het klikt!

Graag wil ik jullie bedanken voor het lezen van mijn blogs. Ik ben nu dan ook heel nieuwsgierig of jullie wat aan mijn blog hebben gehad en zou het leuk vinden als je jouw ervaring aan mij wil sturen. Bedankt en wellicht tot een volgende blog.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren