Zwemmen: meer dan alleen banen trekken (2/6)

Bij deze tweede blog over het effect van een effectieve borstcrawl, gaan we het over de ligging in het water hebben. Dit is de basis van elke zwemslag.

Ik ben Manon van der Meer – Masseurs, olympisch zwemster (Atlanta 96) en personal trainer. Sport is mijn grote passie en ik help anderen graag om zo veel mogelijk uit hun lichaam te halen! Daarom bied ik de mensen die ik begeleid echt een totaalpakket: ik kijk niet alleen maar naar het fysieke trainingsprogramma, maar ook naar voedingspatronen en fysieke en/of mentale knelpunten die in de weg kunnen zitten bij het leveren van een optimale prestatie. Dit zorgt ervoor dat je sterker en energieker in het leven komt te staan.

ligging

De basisligging

Als je gestrekt in het water kan blijven drijven heb je de basis voor het zwemmen. Zie je lichaam als de boot en je armen als paddels, die je lichaam voorttrekt en -duwt. Je lichaam is gestrekt. Je laat je borst vooruitsteken, zoiets van ‘wat moet je’. Je hoofd hou je recht vooruit (kijk naar de bodem), zodat je nek een verlenging vormt van je ruggengraat. Ook je voeten blijven in die lijn; je spitst ze, zodat je tenen van je neus af wijzen. Je armen leg je ten slotte op schouderbreedte langs je oren. Als je nu je buik iets aanspant, merk je dat je blijft drijven. Dit vergt balans, natuurlijke spanning en strekking van je lichaam.

Mogelijke problemen

Lukt het drijven nog niet direct? Dan kunnen dit verschillende oorzaken hebben. Gewoon gewenning, niet alles lukt de eerste keer. Het kan ook komen, doordat je natuurlijke houding niet optimaal is. Het kan zijn dat je je lichaam te veel aanspant of dat je door een bewegingsbeperking niet goed je lichaam kan strekken. Of het komt door een verkeerde ademhaling of misschien wel door verkeerde voeding.

Kijk in de spiegel

Ga eens rechtop voor de spiegel staan met je armen gestrekt boven je hoofd. Sta jij recht, kan je een denkbeeldige rechte lijn trekken van je tenen, door je heupen, schouder, oren en kruin? Of wijzen je armen naar voren, sta je met een holle rug of heb je juist een afgevlakte rug? Hoe is je hoofd ten opzichte van je lichaam? Staat je hoofd iets naar voren?

Als je merkt dat de denkbeeldige lijn niet loodrecht is probeer eens jezelf te corrigeren in de loodrechte houding. Waar voel je spanning? Merk je dat je bovenbenen voelt, of voel je je kontspieren of onderrug gespannen of voel je het bijvoorbeeld tussen je schouderbladen?

Houding

Deze ‘verkeerde’ houdingen kunnen nadelig zijn voor je ligging in het water. Het wordt moeilijk om je armen mooi boven je hoofd te krijgen, om je borst naar voren te richten en je benen iets naar achteren te trekken.
Gelukkig valt er wat aan te doen.

Een goede oefening om je houding te verbeteren is de ‘split squat’. Het beste kan je deze oefening eerst zonder gewichten uitvoeren. Maak de oefening pas zwaarder als je de oefening 5 tot 12x technisch goed kan uitvoeren. Kan jij je bovenlichaam recht houden als je zakt? Kan jij je bovenbeen tegen je kuit krijgen, zonder je voorste hak op te tillen?

De ‘kettlebell swing’ is ook heel effectief (zie foto). Het zorgt niet alleen voor een betere houding, maar maakt ook dat je je spieren versterkt en een beter uithoudingsvermogen krijgt. De swing is echter wel een bewerkelijke oefening, en het is belangrijk dat je hem goed uitvoert en geen pijn in je rug krijgt. Je haalt de kracht uit je billen. Neem contact op met een gecertificeerde kettlebell master (zoals ikzelf) om de juiste techniek aan te leren!

Ademhaling

Een andere oorzaak van het niet kunnen drijven, kan de ademhaling zijn. Ben jij gespannen of angstig als je je hoofd in het water houdt? Hou jij je adem vast of kan je wel door je buik ademen? Vaak weet je wel dat je door je buik moet ademen, alleen krijg je het niet voor elkaar. Probeer eens diep te zuchten, zonder je houding te veranderen. Ga bellenblazen met je hoofd onder water, je ademt nu ook uit. Bij het blog over het element ademhaling zal ik nog meer tips geven.

Voeding

Een andere oorzaak kan zijn, dat je je darmen opgeblazen zijn en tegen je bekken aan drukken. Dit komt vaak doordat je een intolerantie heb voor een voedingsstof of dat je darmen het zwaar hebben om nog de benodigde voedingsstoffen uit je voeding te halen. Dit kan je oplossen door anders te gaan eten. Zorg dat je spijsverteringskanaal gemakkelijk de voeding kan verteren zodat je geen energie ‘verliest’ aan het verteren van voedsel. Je behoud dan juist energie voor het functioneren. Eiwitten en vetten hebben een ander verteringsmilieu dan koolhydraten. Hier kan ik ook wel een blog over schrijven. Wie weet over een aantal weken en anders…stuur mij een bericht.

Is het je gelukt om een mooie houding te ontwikkelen? Dan kijken we in deel 3 verder hoe je goed in beweging komt.

Bewaren

Bewaren