Zwemmen: meer dan alleen banen trekken (1/6)

Voor mij is zwemmen een totale ontspanning, in het water voel ik me volkomen vrij van stress en mogelijke problemen. Zwemmen maakt dat ik me ontspannen en veilig voel. Dat is een gevoel dat ik ook anderen gun. En dat is wat ik bij mijn klanten ook heb bereikt, terwijl zij in eerste instantie kwamen voor het aanleren van een betere zwemtechniek.

Ik ben Manon van der Meer – Masseurs, olympisch zwemster (Atlanta 96) en personal trainer. Sport is mijn grote passie en ik help anderen graag om zo veel mogelijk uit hun lichaam te halen! Daarom bied ik de mensen die ik begeleid echt een totaalpakket: ik kijk niet alleen maar naar het fysieke trainingsprogramma, maar ook naar voedingspatronen en fysieke en/of mentale knelpunten die in de weg kunnen zitten bij het leveren van een optimale prestatie. Dit zorgt ervoor dat je sterker en energieker in het leven komt te staan.

benen

Borstcrawl

Voor mij is zwemmen een totale ontspanning, in het water voel ik me volkomen vrij van stress en mogelijke problemen. Zwemmen maakt dat ik me ontspannen en veilig voel. Dat is een gevoel dat ik ook anderen gun. En dat is wat ik bij mijn klanten ook heb bereikt, terwijl zij in eerste instantie kwamen voor het aanleren van een betere zwemtechniek.
Met zwemmen gebruik je je hele lichaam, alle spieren in je lichaam van top tot teen, maar ook de ademhaling en misschien wel bovenal je gevoel. Als je deze elementen in balans heb en kan beheersen dan kan je goed zwemmen. Daar ben ik van overtuigd.

Bewustzijn van je lichaam heeft ook voordelen buiten het water. Wanneer je er immers in slaagt om de juiste, krachtige houding aan te leren, betekent dat dat je ook in het dagelijks leven steviger in je schoenen staat. Het gevolg? Je hebt meer zelfvertrouwen en voelt je kalmer en rustiger. Als zwemmer heb ik zelf al vaker gemerkt dat een goede houding cruciaal is, en ook bij de mensen die ik coach zie ik al snel dat mijn trainingen ook buiten het zwembad voor verbetering zorgen.

zwembad

Het kan gebeuren dat bepaalde oefeningen niet lukken. Geef niet op, iemand kan zeggen hoe iets moet is een, maar kijken waarom iets niet lukt en dit oplossen is twee. Waarom lukt een oefening niet. Kan je de houding niet aannemen? Wat is de oorzaak? Heb je een trauma gehad, blessure of operatie? Zit je vaak in een bepaalde houding, waardoor bepaalde spieren verkort raken? Het klinkt raar, maar voeding of mentale problemen hebben ook invloed op je houding.

Blogserie

In deze serie van zes blogs, die ik elke vrijdag verstuur, leg ik uit hoe je met bewust zwemmen een technisch goede glijslag uit kunt voeren en meer te weten komt over je eigen houding. Wat de mogelijke oorzaken zijn als een opdracht niet lukt en hoe je dit zou kunnen opheffen! Natuurlijk is dit niet de enige juiste manier, maar het is een degelijke basis voor iedereen die zijn zwemtechniek wil verbeteren en zijn lichaam en geest beter in balans wil brengen.
Elke blog bespreek ik een element van een goede borstcrawl: ligging, beenslag, armslag en ademhaling. Ten slotte bespreken we welk impact een mentaal probleem kan hebben op je lichaam en wat doe je daaraan?

Ik wens je veel leesplezier en succes met het uitvoeren van deze tips. Laat je mij weten als je bewuster en met meer plezier in het water zult liggen?

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren